Schrijft met hart en ziel voor een begrijpelijk antwoord op de vragen van de lezer: Dus helder, gestructureerd en overzichtelijk. Voorliefde voor het web.
Lees meer op annekenunn.nl
17 reacties op “Als TomTom-meldingen geschreven werden door een…”
Geweldig. En een bron voor nog heel veel meer teksten.
Klopt. Ik dacht ook nog aan een farmaceutische bedrijf:
De afslag na 300 meter kan worden gebruikt om rechts af te slaan. Het werkzame bestanddeel is asfalt. De afslag kan als bijwerking slippen hebben, wat de rijvaardigheid korte tijd zeer negatief beïnvloedt.
Maar drie voorbeelden leek me wel genoeg.
Eens met Wout. Dit kan een eigentijdse versie worden van Raymond Queneaus Stijloefeningen. Dus ook graag: “als TomTom-meldingen geschreven werden” door Pierre Wind, Koos Koets, André Hazes, een kinderboekenschrijver, een politicus, de speechschrijver van de koning, een welzijnsinstelling, et cetera. Leuke oefening voor een workshop. Onze collega Bart Siebelink heeft een keer zoiets gedaan in de workshop Formuleerlenigheid.
Geniaal! (en verschrikkelijk grappig!)
Hartelijk,
Wout, Annet en Rafael: *Bloos*
Annet, doe jij de stijloefening als kinderboekenschrijver?
Ga zo door! Dit is echt leuk en creatief!
…TomTom hecht groot belang aan een optimale gebruikservaring van onze klanten. Daarom laten we u nu een keuzemenu horen. Er zijn nog drie wachtenden voor u. Deze informatie kan worden opgenomen voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden en gedeeld met de daartoe bevoegde autoriteiten. Kies 1 voor linksaf, 2 voor rechtdoor, 3 voor rechtsaf, 0 om terug te gaan naar het hoofdmenu. Excuses voor het ongemak. De verbinding wordt nu verbroken…
[TomTom van de klantenservice. Klinkt mijn frustratie door? Annet, de jouwe waren leuker!]
Als TomTom-meldingen geschreven werden door een verkeerskundige:
Het navigatiesysteem verzoekt u om over 300 meter rechtsaf te slaan. Het navigatiesysteem weet niet dat deze weg afgesloten is voor wegwerkzaamheden. Wij weten dat wel en verzoeken u het navigatiesysteem uit te zetten, de borden te volgen en pas over 600 meter rechtsaf te slaan.
@ Malik Herkenbaar!
@ Erik Hoor ik daar ook wat frustratie?
Leuk Anneke! Moest er hartelijk om lachen. En gaaf dat je ermee in Taalpost terecht kwam. Is weer mooie promotie. Ik kijk uit naar meer varianten 😉
Groet,
Annemieke
Nog 300 meter en dan is het zo ver; Jip moet de afslag nemen. Jip schuift vast een baan naar rechts. Wat doet Janneke? Janneke let goed op. Zij kijkt of Jip het andere verkeer niet hindert. “Geef je wel richting aan, Jip?” vraagt zij. Jip doet het meteen. Kijk: het pijltje knippert.
Hartelijke groeten van een beleidsambtenaar.
Ik heb er hier een voor de kenners: wat als een TomTom-melding geschreven zou zijn door een adviseur die werkt volgens Minto’s piramideprincipe voor het klantgericht structureren van adviesrapporten:
Rechtsaf slaan
U bent onderweg van huis naar Delftweg 9 te Rotterdam. U weet echter niet hoe u moet rijden om zo snel mogelijk op uw bestemming aan te komen. Uw vraag aan ons was daarom wat de beste route is. Uit ons onderzoek is geleken dat het optimaal is om over 300 meter rechtsaf te slaan. U zet daartoe de volgende stappen:
– Als u de afslag nadert, vermindert u snelheid.
– U geeft richting aan naar rechts.
– U sorteert voor in het rechtervak.
– U slaat af naar rechts.
* * *
Wij wensen u veel rijplezier en zien ernaar uit om u enige tijd na het afslaan van vervolgadvies te voorzien.
Als TomTom-meldingen geschreven werden volgens de schoolgrammaticamethode:
Het afslaan begint altijd met het zoeken van de afslag. Je vindt de afslag door de weg waarop je zit 90 graden te draaien. De afslag is dan de rechtdoorgaande weg. Stel dan de vraag “Wie of wat + neemt + die afslag?” Wat je overhoudt moet wel de bepaling van de tijd of plaats zijn waarop je de afslag moet nemen. Het is het antwoord op de vraag “Waar?” of “Wanneer?” Dat zou in dit geval over 300 meter zijn geweest gerekend vanaf het spreekmoment, dus is het een plusquamperfectum met een irrealisbetekenis.
Volgens mij heb ik al een paar afslagen gemist als ik dit heb verwerkt 😉
Geweldig. En een bron voor nog heel veel meer teksten.
Klopt. Ik dacht ook nog aan een farmaceutische bedrijf:
De afslag na 300 meter kan worden gebruikt om rechts af te slaan. Het werkzame bestanddeel is asfalt. De afslag kan als bijwerking slippen hebben, wat de rijvaardigheid korte tijd zeer negatief beïnvloedt.
Maar drie voorbeelden leek me wel genoeg.
Eens met Wout. Dit kan een eigentijdse versie worden van Raymond Queneaus Stijloefeningen. Dus ook graag: “als TomTom-meldingen geschreven werden” door Pierre Wind, Koos Koets, André Hazes, een kinderboekenschrijver, een politicus, de speechschrijver van de koning, een welzijnsinstelling, et cetera. Leuke oefening voor een workshop. Onze collega Bart Siebelink heeft een keer zoiets gedaan in de workshop Formuleerlenigheid.
Geniaal! (en verschrikkelijk grappig!)
Hartelijk,
Wout, Annet en Rafael: *Bloos*
Annet, doe jij de stijloefening als kinderboekenschrijver?
Ga zo door! Dit is echt leuk en creatief!
…TomTom hecht groot belang aan een optimale gebruikservaring van onze klanten. Daarom laten we u nu een keuzemenu horen. Er zijn nog drie wachtenden voor u. Deze informatie kan worden opgenomen voor trainings- en kwaliteitsdoeleinden en gedeeld met de daartoe bevoegde autoriteiten. Kies 1 voor linksaf, 2 voor rechtdoor, 3 voor rechtsaf, 0 om terug te gaan naar het hoofdmenu. Excuses voor het ongemak. De verbinding wordt nu verbroken…
[TomTom van de klantenservice. Klinkt mijn frustratie door? Annet, de jouwe waren leuker!]
Als TomTom-meldingen geschreven werden door een verkeerskundige:
Het navigatiesysteem verzoekt u om over 300 meter rechtsaf te slaan. Het navigatiesysteem weet niet dat deze weg afgesloten is voor wegwerkzaamheden. Wij weten dat wel en verzoeken u het navigatiesysteem uit te zetten, de borden te volgen en pas over 600 meter rechtsaf te slaan.
@ Malik Herkenbaar!
@ Erik Hoor ik daar ook wat frustratie?
Leuk Anneke! Moest er hartelijk om lachen. En gaaf dat je ermee in Taalpost terecht kwam. Is weer mooie promotie. Ik kijk uit naar meer varianten 😉
Groet,
Annemieke
Nog 300 meter en dan is het zo ver; Jip moet de afslag nemen. Jip schuift vast een baan naar rechts. Wat doet Janneke? Janneke let goed op. Zij kijkt of Jip het andere verkeer niet hindert. “Geef je wel richting aan, Jip?” vraagt zij. Jip doet het meteen. Kijk: het pijltje knippert.
Hartelijke groeten van een beleidsambtenaar.
Ik heb er hier een voor de kenners: wat als een TomTom-melding geschreven zou zijn door een adviseur die werkt volgens Minto’s piramideprincipe voor het klantgericht structureren van adviesrapporten:
Rechtsaf slaan
U bent onderweg van huis naar Delftweg 9 te Rotterdam. U weet echter niet hoe u moet rijden om zo snel mogelijk op uw bestemming aan te komen. Uw vraag aan ons was daarom wat de beste route is. Uit ons onderzoek is geleken dat het optimaal is om over 300 meter rechtsaf te slaan. U zet daartoe de volgende stappen:
– Als u de afslag nadert, vermindert u snelheid.
– U geeft richting aan naar rechts.
– U sorteert voor in het rechtervak.
– U slaat af naar rechts.
* * *
Wij wensen u veel rijplezier en zien ernaar uit om u enige tijd na het afslaan van vervolgadvies te voorzien.
(op mijn weblog heb ik er nog één, en wat uitleg: http://www.lhcornelis.nl/schrijftips/als-tomtom-meldingen-piramidaal-geschreven-werden/ )
Als TomTom-meldingen geschreven werden volgens de schoolgrammaticamethode:
Het afslaan begint altijd met het zoeken van de afslag. Je vindt de afslag door de weg waarop je zit 90 graden te draaien. De afslag is dan de rechtdoorgaande weg. Stel dan de vraag “Wie of wat + neemt + die afslag?” Wat je overhoudt moet wel de bepaling van de tijd of plaats zijn waarop je de afslag moet nemen. Het is het antwoord op de vraag “Waar?” of “Wanneer?” Dat zou in dit geval over 300 meter zijn geweest gerekend vanaf het spreekmoment, dus is het een plusquamperfectum met een irrealisbetekenis.
Volgens mij heb ik al een paar afslagen gemist als ik dit heb verwerkt 😉
hzeifc
alz4kr
x726gq