Wat is veelzeggender: tekst of beeld?
Zegt beeld online echt meer dan tekst? Natuurlijk is een goede website een samenspel tussen tekst en visuele elementen. Maar als je met het pistool op de borst moet kiezen voor alleen woorden of alleen afbeeldingen, wat zou het dan worden? Neem de proef op de som en vul daarna de poll in.
Het cliché wil dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden. De populariteit van datavisualisaties, infographics en Pinterest lijkt dat te ondersteunen. Maar kan beeld wel zonder tekst? Of tekst zonder beeld? Tijd voor een experiment. Van vijf bekende websites maakte ik een versie met alleen tekst en alleen beeld. (Hoe?) Vergelijk ze (klik erop voor een grotere versie) en oordeel wat informatiever is. Welke versie maakt direct duidelijk op welke website je bent? Waar zie je direct waar je wilt klikken?
Nu.nl
Rijksoverheid.nl
Dutch Cowboys
Youtube
Wat communiceert beter, tekst of beeld? Het antwoord van mij als tekstschrijver kun je vast raden, maar wat vind jij? Geef je mening in de poll (in de rechterbalk).
Hoe werkt dit?
Wil je dit zelf uitproberen met andere websites? Dat kan. De beeldversies maakte ik met Wordless Web (een Firefoxplug-in):
Misschien is je opgevallen dat er soms nog wel wat tekst tekst te zien is. Die zit dan in de plaatjes.
De tekstversies zijn gemaakt met TextMode, een plug-in voor Chrome :
Meer over tekst en beeld
- Een pleidooi om woorden centraal te stellen: ‘Words are the beginning, the core, the focus.’
- Het belang van tekst in links ‘Try to use text instead of images for important stuff’
- Webrichtlijnen: geef tekst-alternatieven voor plaatjes
- Blogplatform Medium ‘Medium lets you focus on your words’
- Effectief visualiseren: ideeën prikkelen, genereren en overbrengen ‘Visualiseren is veel meer dan plaatjes zoeken bij een bestaande tekst.’
- 10 redenen waarom we blij worden van visualisaties Wetenschappelijk bewijs dat mensen het makkelijker vinden om visuele informatie te verwerken.
Reacties
@AnnekeNunn als visual storyteller pleit ik voor een combi van beeld en een korte tekst 😉 Beeld spreekt tot verbeelding…
— Bibi Veth (@BVeth) September 4, 2013
@AnnekeNunn @Marianneka Nee dat denk ik ook niet. Woorden zijn onmisbaar. Wel is het goed om ook in woorden een ‘plaatje’ te schetsen.
— Sigrid van Iersel (@sigridvaniersel) September 4, 2013
@AnnekeNunn Leuke test 🙂 Beeldmateriaal vult de tekst aan of breekt een groot blok tekst. Video duurt me vaak te lang ivm tekst lezen.
— Patrick Mackaaij (@mackaaij) September 3, 2013
@AnnekeNunn het laat duidelijk zien dat beeld niet zonder tekst kan, in bijna elke voorstelbare context. Uitzonderingen? Pure foto-websites?
— Erik Weijers (@erikweijers) September 2, 2013
@AnnekeNunn kiezen vind ik niet relevant. Mijn visie: integraal gebruik waarbij #beeld leidend is. Verhouding hangt van de context af
— Kim Ravers (@KimRavers) September 2, 2013
Wat ik ervaar bij het vergelijken van de kaderparen is steeds het belang van goede visuele elementen om de lezer onbewust aan te spreken. Deze elementen moeten passen bij de identiteit van de organisatie en herkenbaar zijn voor de lezer. Want ook de lezer moet zich kunnen identificeren met de combinatie van beeld en kop, bijschrift. Anders wordt er niet gelezen.
Ik besef hoe belangrijk het is om teksten kort te houden, tegelijk vind ik dat weerzinwekkend omdat alle informatie blijkbaar tot hapklare brokken moet worden teruggebracht. Alsof er geen oog mag zijn voor diepgang, nuance, afweging. Het geheim zit denk ik in het zorgvuldig geleiden van de lezer door het bij ieder onderwerp herhaald aantonen van (rationeel) belang en (visueel) herkenning. De tekst mag best lang zijn als je maar begint met kleine stapjes.
Ja het gaat natuurlijk om een goede combinatie.
En over kort beginnen, dat is ook niet nieuw, denk maar aan de flaptekst van een boek…
@Anneke Inderdaad een combinatie. De verdienste van dergelijke blogstukken is m.i. dat ze helpen de afweging/combinatie tussen kort/lang specifiek af te stemmen op het gewenste effect.