Wat is veelzeggender: tekst of beeld?

Wat is veelzeggender: tekst of beeld?

Zegt beeld online echt meer dan tekst? Natuurlijk is een goede website een samenspel tussen tekst en visuele elementen. Maar als je met het pistool op de borst moet kiezen voor alleen woorden of alleen afbeeldingen, wat zou het dan worden? Neem de proef op de som en vul daarna de poll in.

Het cliché wil dat een plaatje  meer zegt dan duizend woorden. De populariteit van datavisualisaties, infographics en Pinterest lijkt dat te ondersteunen. Maar kan beeld wel zonder tekst? Of tekst zonder beeld? Tijd voor een experiment. Van vijf bekende websites maakte ik een versie met alleen tekst en alleen beeld. (Hoe?) Vergelijk ze (klik erop voor een grotere versie) en oordeel wat informatiever is. Welke versie maakt direct duidelijk op welke website je bent? Waar zie je direct waar je wilt klikken?

Nu.nl


Nu.nl: alleen beeld Nu.nl: alleen tekst

Rijksoverheid.nl


Rijksoverheid.nl: alleen beeld     Rijksoverheid.nl: alleen tekst

Dutch Cowboys


Dutch Cowboys: alleen tekstDutch Cowboys: alleen beeld

Youtube


Youtube: alleen beeld     Youtube: alleen tekst

Twitter


Twitter: alleen beeldTwitter: alleen tekst
Wat communiceert beter, tekst of beeld? Het antwoord van mij als tekstschrijver kun je vast raden, maar  wat vind jij? Geef je mening in de poll (in de rechterbalk).

Hoe werkt dit?

Wil je dit zelf uitproberen met andere websites? Dat kan. De beeldversies maakte ik met Wordless Web (een Firefoxplug-in):

Wordless Web (een Firefoxplug-in)

Misschien is je opgevallen dat  er soms nog wel wat tekst tekst te zien is. Die zit dan in de plaatjes.

De tekstversies  zijn gemaakt met TextMode, een plug-in voor Chrome :
 TextMode, een plug-in voor Chrome

Meer over tekst en beeld

Reacties

 

 

 

 

 

Schrijft met hart en ziel voor een begrijpelijk antwoord op de vragen van de lezer: Dus helder, gestructureerd en overzichtelijk. Voorliefde voor het web. Lees meer op annekenunn.nl

3 reacties op “Wat is veelzeggender: tekst of beeld?

  1. Wat ik ervaar bij het vergelijken van de kaderparen is steeds het belang van goede visuele elementen om de lezer onbewust aan te spreken. Deze elementen moeten passen bij de identiteit van de organisatie en herkenbaar zijn voor de lezer. Want ook de lezer moet zich kunnen identificeren met de combinatie van beeld en kop, bijschrift. Anders wordt er niet gelezen.

    Ik besef hoe belangrijk het is om teksten kort te houden, tegelijk vind ik dat weerzinwekkend omdat alle informatie blijkbaar tot hapklare brokken moet worden teruggebracht. Alsof er geen oog mag zijn voor diepgang, nuance, afweging. Het geheim zit denk ik in het zorgvuldig geleiden van de lezer door het bij ieder onderwerp herhaald aantonen van (rationeel) belang en (visueel) herkenning. De tekst mag best lang zijn als je maar begint met kleine stapjes.

  2. Ja het gaat natuurlijk om een goede combinatie.
    En over kort beginnen, dat is ook niet nieuw, denk maar aan de flaptekst van een boek…

  3. @Anneke Inderdaad een combinatie. De verdienste van dergelijke blogstukken is m.i. dat ze helpen de afweging/combinatie tussen kort/lang specifiek af te stemmen op het gewenste effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.